Digitale transitie
Na een korte introductie van Renier (adviseur bij Native), maakt Rob (partner en adviseur) allereerst een verdieping op het begrip ‘Digitale transitie’. Waar hebben we het over? De digitale transitie is: op een creatieve manier in de eigen organisatie digitale toepassingen inzetten. De digitale transitie gaat over techniek én mensen én dienstverlening.
De vierde revolutie
Voordat we de diepte ingegaan, schetst Rob nog kort de historische context waarin we de digitale transitie die ook wel de vierde revolutie genoemd wordt, moeten zien. De eerste ‘industriële’ revolutie kenmerkt zich (einde van de 19e eeuw) door de vervanging van handwerk door machines op stoom. De tweede revolutie werd gekenmerkt door het toepassen van elektriciteit waardoor massaproductie mogelijk werd. Na WOII gaf de intrede van de computer en IT het sein voor de derde revolutie. De vierde revolutie (sinds de jaren ’80) kenmerkt zich door de komst van het internet, mobiele telefonie, apps, e.d., dat mensen en organisaties over de hele wereld aan elkaar ‘geconnecteerd’ zijn. De fysieke wereld en de online wereld smelten samen. We zitten nu midden in deze digitale transitie. Processen en dienstverlening bij organisaties zijn meer en meer doordrenkt van digitalisering en combinaties van fysieke en virtuele (online) omgevingen.
De VNG faciliteert de gemeenten zoveel mogelijk, bijvoorbeeld met de Digi-agenda en informatieve overzichten en perspectieven over kansen en ontwikkelingen. Ze geeft daarbij ook aan welke aandachtspunten niet vergeten mogen worden. Zoals bijvoorbeeld ethiek, veiligheid en transparantie. Hoewel deze initiatieven van de VNG zeker helpen, zien we in de praktijk dat het toch vaak schort aan praktische toepasbaarheid en handvatten. |