De versnelde transformatie van Informatievoorziening

07 mei 2020

Niet alleen de overheid, maar de hele maatschappij gaat nu versneld digitaal. Organisaties binnen iedere sector hebben de afgelopen anderhalve maand een transformatie meegemaakt op het gebied van digitalisering. Geen sector en geen beroepsgroep is hierbij onaangeraakt gebleven. De I&A afdelingen maken overuren om alle gebruikers te kunnen blijven bedienen. Maar kunnen zij ook een moment rusten nu het sociale leven langzaam weer op gang komt? Want de wereld is niet meer hetzelfde. De revolutie die het corona virus heeft ingezet is onomkeerbaar. Onze premier voorspelde het begin april al, en menig functionaris betrokken bij de informatievoorziening voelde dit al lange tijd aankomen. De digitale transformatie van de maatschappij is nu volop in beweging!

Hoe dan nu verder? Digitale informatievoorziening is de nieuwe motorolie. Meer mensen dan ooit tevoren ontdekken de voordelen van digitaal werken, digitaal bijeenkomen, digitaal ontmoeten, het digitaal informeren, digitaal zaken doen. Digitaal is de standaard geworden van onze economie en legt een nieuwe basis onder het fundament van onze samenleving.

Digitale klantervaring
Voor overheidsorganisaties is er veel veranderd. Inwoners en ondernemers van een gemeente zullen in grote getallen ook in de toekomst digitaal hun zaken willen blijven doen met de overheid. Dit zal uiteraard per gebied verschillen, maar of digitale kanalen nu al een duidelijk beleidsuitgangspunt waren of niet, dit is hét moment om hierin te investeren. U hoeft hiervoor geen super innovatieve gemeente te zijn. Veel oplossingen voor het verbeteren van digitale klantervaring, van slimme formulieren tot live chat en videobellen met de klant, hebben zich de laatste jaren ontwikkeld en nu bewezen. Hierbij is het wel belangrijk oog te houden voor informatiebeveiliging en privacy. Zet nu in op uw digitale klantervaring en pluk straks de vruchten, zodra de nieuwe balans vorm krijgt.

Een volwassen digitale organisatie
Heeft u al nagedacht over de effecten van uw digitale transformatie na corona? Het is nu een goed moment om nog eens naar uw informatiebeleid en dienstverleningsbeleid te kijken en waar nodig bij te sturen. Investeringen zullen nu anders gepland worden. Nieuwe inzichten en ervaringen van deze tijd stellen andere eisen en verwachtingen. Het is goed om in de komende weken eens terug te kijken wat voor sprong uw eigen I&A afdeling heeft gemaakt. En hoe volwassen is nu uw organisatie op het gebied van de digitale transformatie en dataficering? Hoe ver staat u met de digitalisering van uw bedrijfsvoering op alle domeinen?

Het antwoord op deze vragen is bepalend of u uw informatie- en dienstverleningsbeleid moet herijken. Wilt u hier vrijblijvend met ons van gedachten over wisselen? Neem dan contact op met Native, wij staan graag voor u klaar!

Delen via

Actueel

Data-ethiek: een onmisbaar moreel kompas in het digitale tijdperk

18 april 2024

Data-ethiek: een onmisbaar moreel kompas in het digitale tijdperk

Common Ground: wordt belofte werkelijkheid?

04 april 2024

Common Ground: wordt belofte werkelijkheid?

Informatieveiligheid: Een gemeenschappelijke missie met een gedeelde verantwoordelijkheid

21 maart 2024

Informatieveiligheid: Een gemeenschappelijke missie met een gedeelde verantwoordelijkheid

Datagedreven werken en generatieve AI vinden elkaar

07 maart 2024

Datagedreven werken en generatieve AI vinden elkaar