Bouwen aan een datagedreven organisatie: van dataroadmap naar realisatie
04 december 2025
Bij veel gemeenten zien we hetzelfde patroon: na het opleveren van een datavisie, datastrategie en roadmap staat er een helder fundament. De richting is bepaald, de ambities zijn scherp, en de bouwblokken zijn in kaart gebracht. Maar dan begint het belangrijkste, en vaak meest uitdagende, deel van de transformatie: het meenemen van de organisatie én de medewerkers in de verandering naar datagedreven werken.
Want hoewel veel organisaties technisch al best ver zijn, blijkt het echte vraagstuk vaak menselijk en organisatorisch. Hoe zorg je dat medewerkers zich eigenaar voelen van datakwaliteit? Hoe maak je dashboards relevant voor beleidsmedewerkers? Hoe creëer je dat bewustzijn dat data geen IT-feestje is, maar een integraal onderdeel van het dagelijks werk?
En misschien wel de grootste vraag: hoe activeer en ontwikkel je een organisatie stap voor stap naar datagedreven gedrag? In deze nieuwsbrief delen we hoe wij als Native gemeenten ondersteunen in deze cruciale fase.
1. Van strategie naar uitvoering
Waar het vaak misgaat en waar het begint te werken
Een datavisie en strategie geven richting, maar zonder organisatie brede adoptie blijft het bij papier. We zien in de praktijk drie veelvoorkomende uitdagingen:
Bewustwording
Veel medewerkers herkennen de waarde van data, maar zien het nog niet als onderdeel van hun dagelijkse werk. “Wat moet ík hiermee, en wat betekent dit voor mijn huidige taken & verantwoordelijkheden?” is een veelgehoorde vraag.
Vaardigheden
Er is vaak een mix van vaardigheden aanwezig, van beginners tot experts. Een datagredeven organisatie vraagt ook om een mix van dataspecialisaties over de gehele organisatie heen. Zonder gerichte scholing wordt de kloof tussen teams groter.
Werkprocessen & gedrag
Om echt datagedreven te werken, moeten medewerkers consequent registreren, gerichtere vragen stellen over informatie en dashboards niet eenmalig, maar structureel gebruiken. Dat raakt direct aan gedrag: hoe we werken, besluiten nemen en informatie benutten, moet stap voor stap mee veranderen. Wij helpen gemeenten deze drie elementen te verbinden in een realistische en mensgerichte aanpak.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

